Amersfoorts Mannenkoor pakte muzikaal uit

Volle zaal bij het Europaconcert van het AMK - Foto: Ed Schotman
Volle zaal bij het Europaconcert van het AMK – Foto: Ed Schotman

Met een muzikale reis door Europa pakte het AMK zaterdag  6 juni 2015 flink uit in “De Bron” aan het Vogelplein. De zaal was uitverkocht maar stoelen werden bijgeplaatst om meer belangstellenden te kunnen laten plaatsnemen.

De muzikale reis begon met het aantreden van het koor dat daadwerkelijk koffers meesleepte waaruit een boeiende en gevarieerde muzikale ervaring voor het publiek tevoorschijn kwam.

De eerste plaats van aankomst was Noorwegen met Landkjenning van Edvard Grieg dat een overdonderende binnenkomer was. Bij thuiskomst in Nederland zong het AMK Zing, vecht, huil, bid, lach, werk  van Ramses Shaffy. Bij dit laatste stuk, liet het publieke zich gemakkelijk verleiden om het refrein mee te zingen waardoor het een spetterende slotakkoord was van deze avond.

Tijdens de reis zong de voortreffelijke sopraan Hesther Oor samen met het koor werken van o.a. Mozart en Gounod. Martin Lorijn leverde als vaste begeleider van het Amersfoorts Mannenkoor weer toetszeker de pianomuziek.

Na afloop zei dirigent Paul Michèl Tijssen: “Het AMK is al jaren een prima koor, maar dat vanavond het publiek bij nummers als Erès Tu en de Anthem uit Chess juichend applaudisseerde is toch wel een unieke ervaring. Wat een mooie avond, dit zouden we eigenlijk nog een keer moeten doen!”