Zingen over Polio, Liefde en Karton

::

Als een baksteen uit een blinde hoek. Alsof samen “SamenZingen” weer opnieuw was uitgevonden. Ontroerd was ik. Het zijn beslist geen koorknapen maar voor vierstemmig zingen draaien ze hun hand niet om. En ze zingen over Polio, de Liefde en het Karton waarin ze zijn opgegroeid. Kreupele en verlamde zangers uit de krottenwijken  van Kinshasa, Congo. Het swingt de pan uit, ook mede dankzij een zelfuitgevonden en gemaakt instrument van de 17-jarige Roger Landu, welk hij de Satongé noemde. Slechts één snaar, maar wat een sound komt daaruit! Luister naar:

Staff Benda Bilili

En dan waren ze ook nog eens in het Concertgebouw te Amsterdam. en ze kunnen Funken en Rocken, Soul en Blues. De moeite waard om verder uit te zoeken.

Roger Landu met zijn zelfgemaakte Satongé