Historie

Het Amersfoorts Mannenkoor is op 5 juli 1907 opgericht door medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen. Ons koor heeft circa vijftig zangers en heeft een gevarieerd repertoire van klassieke, religieuze en moderne muziek in een tiental talen. Zowel binnen als buiten de fraaie stad Amersfoort geniet het koor bekendheid, en uitwisselingen met Tsjechië, Frankrijk en Engeland garanderen de internationale allure. Wie had ooit gedacht dat “Dat zou mooi zijn…” van de Dijk door de Eglise St Nicolas in Cap Breton zou schallen!?

Het AMK is een koor voor alle gezindten waar respectvolle omgang en gezelligheid centraal staan. Er wordt geprobeerd goed te zingen, maar de sociale kant is ook belangrijk. De meeste nieuwe leden doorlopen een koorscholing waarbij de basiskennis van het zingen in een koor wordt bijgebracht.

Het AMK zingt ook samen met solisten en ondersteunende musici. Zo hebben de afgelopen jaren optredens plaatsgevonden met sopraan Hester Oor, Tania Kross, met het Neva Ensemble uit Sint Petersburg met Allégresse en met Popkoor Basic & Full Color.

Download hier het boekje Da Capo over de eerste vijf jaren het van Amersfoorts Mannenkoor (1907-1912) door John van Halderen.